lördag 16 mars 2013

blir inte klok på,,

hur mycket våld det finns,  gränsen är nådd för längesen.Varför tänker inte folk på vad ordet död innebär och hur många som tar livet av sig på grund av att deras liv blir förstörda,hur tror du en tjej reser sig upp utan ärr i livet av att ha mobbats från första stund hon stiger in i klassrummet,,viskningar blickar och ord,kan få en människa att stanna kvar hemma och inte vilja vara i skolan.Det gäller att vara stark och stå emot.Att ha föräldrar som pratar med en är det allra viktigaste .Att diskutera dagen och se om det finns något som tyder på minsta lilla avvikelse,,för i skolans värld går allt hett till.Det vet jag med så många barn som gått i skolan,många ggr funderade jag starkt på varför barnen egentligen gick där,det var som om skolans värld var nåt helt annat,där försvann man i mängden,man var inte mer än en siffra,en person ,och hamnade lätt utanför på grund av utseende eller hur man betedde sig.
Blyg inga kompisar och killar som sa ord man inte ville höra,javisst fanns det samma saker när jag var i tonåren bara det att då fanns inte denna apparat hemma som spred rykterna fortare än nån ringer på dörrklockan.Herregud det finns folk till allt.Värre blir det med en dator och vips harman 100 emot sig på en minut,man får inte säga vad som helst men de får säga och göra massa utan att åka dit,polisen säger till och med att det blir allt svårare stoppa saker på nätet. Bilder på andra är förbjudet helst ska man fråga om det är ok först,,men själv får jag in porriga bilder på tjejer som det står om man vill ha en hora,,hur kul är det att för mej som är över 50 inte alls är intresserad av porr och  snusk får in sånt i min dator utan att ha klickat på en enda sida???Tycker det borde finnas stopprogram som polisen kan gå in och stoppa ,man borde  ha skydd för sånt särskilt ungar som får se detta.Jag menar hur vet vi vad de får för skador av det,har alla vuxna tid att sitta med  sina barn och se vad de gör på datorn eller?inte ens jag kan ärligt säga att jag ser allt vad mitt barn  gör,jag vet att han spelar spel men han lär ju få se mycket som han inte vill se och har  inget eget val för det heller precis som jag.
Våld föder våld, mer naturligt det blir desto mer våld.Jag gillar  inte våld,har vuxit upp med det och vet vad det innebär att folk som man har mycket nära relation med bryts ner sakta av våld till alkoholiserade trasiga människor utan livsgnista.Psykiska problem och utanförskap.Det finns så mycket som kommer av våld som ingen kan tänka sig..att ta hand om sin egen mamma som ligger och kan inte röra sig ,inte prata och inte säga hjälp ens,för hon är så trasig, , inombords av det liv hon  levt av misshandel det vill ingen flicka uppleva, Inte heller ville jag uppleva en bror som är instängd i sin lägenhet hela sitt liv utan att prata med nån,inte vara inne på internet inte ha mobil inte gå ut bara sitta inne och vänta på att få dö,det är hans sista önskan,att få slippa detta helvete som han lever i.(Pappan misshandlade han,gav han stryk och en förstörd framtid)Att få veta allt det här kanske inte får nån att förstå men att få en lite inblick vad våld innebär,,förstörda liv helt enkelt,vill man verkligen det då har man inte mycket till empati och känslor för andra.Jag bestämde mej tidigt att inte bli som min pappa hur lik jag än må vara honom,,så aldrig ska jag slå in vett i folk för det går inte,det är min bror ett bevis på.
Jag hoppas världen blir bättre ,, make our world to be a better place,som Mj sa ofta,,det skulle vara mottot för att gå emot våld .Men det verkar svårt för vissa.Kom igen alla som läser,,om du vill hjälpa någon som lider nöd,gör det men tänk efter först hur du ska hjälpa.Man vill ju inte själv bli inblandad i nåt,,så var varsam och hoppas på få den hjälpen man har rätt till,,om man nu får det.

har även haft sorg i hjärtat dessa dagar som nyss gått,en liten bebis knappt 4 månader dog i sömnen,tragisk för mamma att vakna till ett dött barn.Sånt man själv varit så rädd för när barnen var små,det är väl det absolut värsta som kan hända.Så många tankar riktar sig ditåt,även när jag pysslar finns empatin där,vet att sånt rör själen extra mycket hos mig.vila i frid lilla Minella nu är du en ängel som vakar dina nära och kära i himmelen.Jag önskade mankunde skicka en stor kram till mamman,men hoppas hon får dem av sina nära och kära.

Jag vill hellre att människor får vara hela och lyckliga än ,sörja  för själv har  jag sörjt så mycket i mitt liv.Tack för det jag får ha i mitt liv som får mej att bli stark,utan er i mitt liv skulle jag inte orka,inte en sekund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar